وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

این وبلاگ متعلق به اعضای انتخابی تیم المپیاد جهانی نجوم است
وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

این وبلاگ متعلق به اعضای انتخابی تیم المپیاد جهانی نجوم است

حرکت رجعی

بالاخره بعد از این همه سوال یک درس نامه که امیدوارم مفید باشه براتون 

موفق و پیروز باشید 

 

دانلود درس نامه حرکت رجعی

نظرات 26 + ارسال نظر
! چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:48 ق.ظ

سلام بازم مزاحم شدم یه کم راهنمایی! البته به حرکت رجعی ربطی نداره ها!
تو اخترفیزیک در چه سوالاتی میتونیم تقریب بزنیم؟ مثلا شما سوال 4 امتحان فاینال تئوری دوره 89 رو یه نگاه بکنین! سوال شکل تابع چگالیو خواسته. حالا اگه میشه مراحل حلشو بهم بگین :دی حلش کردما ولی برام قابل قبول نیس
برای سوال 5 قسمت سوم مجموعه سوالات آقای طوقی هم اگه میشه یه راهنمایی بکنین!
این سوالا خیلی برام سخته نمیدونم از کجا باید شروع کنم.
یه سوال دیگه: برا مرحله 2 رصد لازمه؟ من هیچی رصد بلد نیستم ارزش داره این دو هفته...؟
مرسی فراوان

سوال 4 فاینال 89: با رابطه پلی تروپ و گاز کامل رابطه دما و چگالی بدست می آید. حال باید از رابطه سوم یعنی شیب دما استفاده کنید و از دما بر حسب چگالی مشتق بگیرید و بعد از ساده کردن رابطه چگالی بدست خواهد آمد. این درست است چرا که در روی سوال گفته ستاره تماما تابشی است و همچنین کدورت را هم باید ثابت بگیرید.
رصد کلا لازمه ولی برای مرحله 2 فکر نکنم خیلی لازم باشه بیشتر سعی کنید کروی و اختر فیزیک و مکانیک بخونید . برای رصد هم کتاب های شناخت مقدماتی صورت های فلکی و راهنمای ماهانه آسمان شب خوبه.

! چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 03:55 ب.ظ

آها همینه دیگه! مشکل منم همین جاس! تو سوال شکل حالت چگالیو خواسته ولی ما برای حلش از چگالی میانگین بعنوان چگالی استفاده می کنیم! مگه اون چگالی ای که تو قانون گاز کامله چگالی میانگین نیس؟ از جرم تقسیم بر حجم اومده دیگه!
برای سوال آقای طوقی هم اگه راهنمایی کنین ممنون میشم!
مرسی

نه
اونی که توی قاون گاز کامل تابع چگالی هست.یعنی توی یه r مشخص فشار و دما و چگالی اون نقطه توی اون معادله صدق میکنه
سوال بهراد طوقی چیه؟

تارا چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 05:25 ب.ظ

سلام من یه چن تا سوال دارم اولیش که خیلی هم مسخرس ولی خوب درک نکردم دیگه!وقتی ما یک فرمول داریم برای پیداکردن زاویه ساعتی طلوع وغروب عدد که از رابطه یکی در میاد اون یکی رو چه جوری پیدا کنم؟(180 به علاوه ی اون یکی؟؟)
بعد در مورد زاویه ی سای که همون زاویه ی مسیر غروب یک ستاره با افق میشه می تونین بگین که تومثلث کروی کدوم یکیه؟چه طوری در میاد؟

کسینوس x و x- باهم برابره . جواب معادله ، زاویه ساعتی غروبه حالا منفی اون میشه زاویه ساعتی طلوع.

اون زاویه پایینیه . اونی که نه سمته نه زاویه ساعتی.
برای به دست آوردنش یه کسینوس ها بنویس . که اگه وقت غروب بنویسی یکی از ضلع ها 90 درجه هست.

! چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:11 ب.ظ

اینی که این پایین نوشتم غلطه؟
http://latex.codecogs.com/gif.latex?\large%20\dpi{120}%20\bg_white%20P=\frac{NkT}{V}\because%20N=\frac{M}{\bar{m}}\;%20and%20\;%20\bar{\rho%20}=\frac{M}{V}\rightarrow%20P=\frac{\bar{\rho%20}kT}{\bar{m}}=\frac{\bar{\rho%20}kT}{\mu%20m_{H}}
سوال آقای طوقی هم همونه که تو کامنت اول گفتم دیگه!
سوال 5 قسمت سوم مجموعه سوالات آقای طوقی(Problems3)
خیلی متشکرم

فرزاد چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:37 ب.ظ

در جواب این دوستمون آقای تعجب باید بگم تو قانون گاز کامل وقتی اثبات می کنیم توش چگالی عددی تابعی از شعاع وجود داره که باچگالی جایگزین می کنیم پس چگالی هم تابعی از شعاع می شه .
اگه منظورت از سوال طوقی ، سوالی هست کهمی خواد L ماکسیمم هست
باید بگم .اگر تابش نداشت u+k ثابت می مونه در حالی که حالا به اندازه تغییرات انرژی در واحد زمان درخشندگی داریم .برای مدت زمان از زمان free fall استغاده کن .اگه مشکلی بود بگو
any way ,good luck

تارا چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:03 ب.ظ

سلام یه سوال دیگه وقتی می خوایم برای یک شهر خاصی که یک هواپیما داره از بالاش رد میشه ببینیم چه مدت اون هواپیما دیده میشه باید چی کار کنیم؟

بستگی داره که گردش زمین رو در نظر بگیری یا نه
با گردش زمین اگه باشه باید یه بردار برای ناظر بنویسی که با زمین حرکت می کنه یه بردار هم برای ماهواره می نویسی بعد بردار تفاضل باید بر بردار ناظر عمود باشه ( دات می کنی ) ولی مهمولا چیزه خوبی نمی شه ولی اگر دوران زمین رو نداشته باشیم یا دوره ی ماهواره به دوره ی زمین نزدیک باشه می شه با تقریب یه کارهایی کرد
ANY WAY ,GOOD LUCK

! چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:29 ب.ظ

در جواب این دوستم آقای فرزاد باید بگم که:
خب این چگالی عددی که میگین حاصل تقسیم تعداد بر حجمه که تعریفه چگالی عددیه میانگینه! من کلا باهاش کنار نمیام! احتمالا سوادم نمیکشه دیگه! مرسی بخاطر این!
در مورد سوال آقای طوقی:
چرا می تونیم سقوط آزاد در نظر بگیریم؟ (اصلا سراپا ابهامم الان)
اگه از سقوط آزادم که بریم باید مشتق دوم انرژی رو مساوی صفر قرار بدیم دیگه! این یه عبارت طولانی و ... شد همینه؟ نمیشه حالا دما رو هم ثابت بگیریم؟!؟
و مرسی بخاطر این!

وقتی این رابطه رو می خوان اثبات کنن برای یک فضای کوچک می نویسن که تو اون فضا میشه گفت تمام ذرات تقریبا انرژی متناسب با دما دارن .
ولی چگالی رو در این فضای کوچک ثابت در نظر می گیریم و فشار رو بدست می اریم . حالا این فضای کوچیک که مثلا به شکل مکعب هستش رو در شعاع r از مرکز ستاره قرار می دیم .حالا این مکعب با توجه به چگالی و دمایی که تو اون فضا هست فشار احساس می کنه.
برای سقوط آزاد باید بگم که زمان واقعی سقوط هم ضریبی از سقوط آزاد هستش که به عنوان یه تقریب چیز خوبیه
اصلا نیازی به ثابت گرفتن دما نیست . تو می دونی مقداری انرژی داری که قراره به تابش تبدیل بشه (از ویریال اثبات می شه ) زمان این پدیده هم شقوط آزاده تقسیم این دو می شه L
فرزاد
ANY WAY ,GOOD LUCK

! چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:12 ب.ظ

خیلی مرسی!
بقیه سوالام باشه برا فردا!

hacker پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:06 ب.ظ http://hackerccc.net

This website will be hack tomorrow.
Danger*****************
Danger****************

اب دب دب دب اب دب ....

Motion پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:23 ب.ظ

یه سؤال. این پاسخ آخر از کی بود؟

من !
منم آرش ... (قسمتی از شعر آرش کمانگیر!)

! پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:03 ب.ظ

سلام برای مرحله 2 ششمین دوره پاسخنامه ای وجود نداره؟
پنجمین دوره یه جوری نیس؟ دو تا سوال که کپی بقیشم نمیدونم برا من فقط یه جوریه یا برا بقیه هم هس!
سوال 4 مرحله 2 سومین دوره راه حل کروی معمولی نداره؟ من برداری بلد نیستم خوب نمی فهمم!
آقا نذارین هک کننا! ما چشم امیدمون به شماس!
مرسی

بذار هک کنن .اگه با این کار کسی خوشحال می شه چرا که نه .

! جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:43 ق.ظ

اینا که هک بکن نیستن ما به کارمون برسیم
یه سوال از آقای مرادی: این نمونه سوال مرحله ۲ که گذاشته بودین واقعا در سطح مرحله ۲ معمولیه؟!؟ آخه من هیچ کدومشونو مثه آدم نمیتونم حل کنم!
اگه میشه برا سول دو (اخترفیزیک) یه راهنمایی بکنین!
مرسی

نه همشون در سطح مرحله 2 نبودن و من تا چند روز جواباشونو خواهم گذاشت منتظر باشید.

. جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:56 ق.ظ

salam, ba in soale 5 marhale 2 dore 5 che bas kard?

! جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:46 ب.ظ

مثه اینکه سر دوستان شلوغه!
دوست عزیز قسمت مقاطع مخروطی کتاب تاتوم این سوالو به طور کامل حل کرده! سوال کپی بود دیگه!

بله ولی اون کمیته قبلی بود فعلا تاتوم اینا لازم نیست مگر برای بالا بردن سواد مکانیکتون

! جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:04 ب.ظ

تعدیل زمانو چجوری حساب کنیم؟

. جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:18 ب.ظ

oon vaght jeddan entezar miraft ke30 oon soalo hal kone? va hata bedoone kopie?!!! che javanmardane! akhe oon yeki rahe halesham be darde laghad mali kardane gel mikhore!

. جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:38 ب.ظ

مرسی بخاطر درسنامه حرکت رجعی!
یه سوالی : این حالت حرکت رجعی که توی بعضی عکسا می بینیم و سیاره خارجی میره و برمی گرده اما مسیر خودشو دوباره قطع نمی کنه مال چه حالتیه؟
پیشاپیش سپاس

! جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:34 ب.ظ

سلام من مرحله دوم ها رو از خودم آزمون گرفتم ولی یه مشکلی داشتم بعد از آزمون دیگه به کاری نمیرسیدم! اصلا دیگه روزم (البته شبم!) خراب می شد!
میخوام ببینم با این وضع آزمایش های مرحله ۲ رو از خودم آزمون بگیرم یا فقط سوالاشونو حل کنم! ضمنا اینو هم بگم که من با شرایط آزمون کاملا آشنایی دارم! خسته شدم اینقد همه جا آزمون دادم! پس برای این دلیل نگین‌ آزمون بگیر! اگه دلیل دیگه ای هس بگین که از فردا میخوام شروع کنم
مرسی زیاد

فک می کنی! وقتی رفتی یه سری ملت دیدی که همه مرحله 1 قبول شدنو می خوان بیان جزو 40 نفر بشن اون موقع می فهمی که شرایط و جو امتحان یعنی چی ! (فک کن همه جا سکوت مطلقه و فقط صدای خوردن خودکار به کاغذ میاد ... دورو برتم که نگاه می کنی ملت همه دارن یه چیزی رو برگه می نویسن ... الان طعم واقعی استرس رو میچشی!!!)
ولی چراشبت خراب میشه ؟ به خاطر نتیجه ی آزمونا ؟ خب اگه سوالیو نتونستی حل کنی سر آزمون ، همون شب بشین راه حلشو در بیار . اصلا ورقتو بی خیال شو و به عنوان یه سوال معمولی بهش نگاه کن که می خوای حلش کنی.

. شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:37 ق.ظ

سلام
من چند تا اشکال دارم: سوالای 2و 4 و 5 از 2ioaa
ممنون میشم راهنمایی کنین
پیشاپیش سپاس

میشه دقیق تر بگی ؟
منظورت سوالای انتخابی تیم 2ndioaa هست ؟؟؟

. شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:39 ق.ظ

سوالایی که گفتم مال تئوری 1 هستش

! شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:27 ب.ظ

آقا من غلط بکنم امتحان نگیرم یاد روز مرحله۱ افتادم! البته اون روز صدای خودکارای بقیه نمیومد چون من تو حوزه تنها بودم
اگه میشه یه پستی کامنتی چیزی برا شرایط امتحان مرحله ۲ بزارین! بعضیا اولین بارشونه! مثلا در مورد شیوه نوشتن و اثباتا و این که چرک نویسم میدن یا نه و ...
مرسی

123 شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 03:23 ب.ظ

سلام شاید سوالم به درسنامه حرکت رجعی ربطی نداشته باشه!
باید کل کتاب آقای ریاضی(درآمدی بر اختر فیزیک نوین)رو بلد باشیم؟

نه ! من یه صفحه ش رو هم نخوندم . حتی جلدشم ندیدم تا حالا .

تارا یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:35 ق.ظ

سلام یه سوال تو مجموعه سوالات آقای صدرالدینی صفحه ی 18 سوال دومی برای قسمت ب باید فاصله ی نقطه ی لاگرانژ 1 رو پیدا کنیم؟چه طوری؟

نقطه ی L1 نقطه ایه بین دوتا جسم که این شرط رو داشته باشه که با همون سرعت زاویه ای دوتا جسم به دور هم ، بگرده . نیروهای ناشی از دوتا جسم رو بنویس و مساوی با نیروی مرکز گرا قرار بده. من مطمئن نیستم که به معادله ی ساده ای برسی که بشه با دست حل کرد ولی شاید تو حالتای خاصی با تقریب بشه جواب رو پیدا کرد.

تارا یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:17 ب.ظ

و یه سوال دیگه برای مسئله ی دو صفحه ی 9 سوالات آقای صدرالدینی باید چی کار کنم؟ من هیچ ایده ای ندارم!

بهترین کار اینه که برای ناظر و خورشید بردار بنویسی .بردارها رو دستگاهی بنویس که xوy اون افقی و عمودی باشه .بعد راحت از تعریف سمت و ارتفاع شروع به داتکردن یا کراس کن.
any way,good luck

! یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 04:01 ب.ظ

سلام آقا ما یه سوالی اون بالا پرسیدیم کسی جواب نداد یه بار دیگه می پرسیم به امید جواب:
سوال 4 مرحله 2 سومین دوره راه حل غیر برداری نداره؟ من هنوز برداری نخوندم!
مرسی

برادر من برداری که خوندن نداره
نگاه می کنی داد میزنه
ضایع است
...........................................................
چرا هندسی هم حل میشه ولی برداری خیلی راحت تره و نیاز به شهود زیاد نداره.

تارا یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 04:45 ب.ظ

آخه مشکل من اینه که برای نوشتن بردار نمی تونم از عکس اطلاعات کافی رو پیدا کنم.ممنون

خوب حتما مسئله هایی که با بردار حل میشه رو کم دیدی

استفاده از بردار یه روش ساده برای حل سوالاته پیچیده است .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد