وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

این وبلاگ متعلق به اعضای انتخابی تیم المپیاد جهانی نجوم است
وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

این وبلاگ متعلق به اعضای انتخابی تیم المپیاد جهانی نجوم است

سری جدید سوالات مکانیک

سلام دوستان 

خسته نباشید بالاخره سوالات جدید رسید. 

سری جدید سوالات مکانیک سماوی که چهار تا سواله امیدوارم استفاده کنید. 

ممنون 

 

دانلود

نظرات 32 + ارسال نظر
ها؟ سه‌شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:52 ب.ظ

شما چقدر خشنی ؟؟!!!
75 درصد سوالات شامل جنگ و خونریزی و کارهای وحشیانه هست .
فیلم زیاد میبینی ؟بازی چی؟ زیاد بازی میکنی؟
اینجوری ملت فکر میکنن مکانیک سماوی فقط توی عملیات های تروریستی کاربرد داره.

قشنگ بود .خوشمان آمد
...a

کیانا چهارشنبه 9 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 06:40 ب.ظ

راستی بچه ها دقت کردین که توی سایت اسم 31 تیمی که تا حالا واسه المپیاد جهانی ثبت نام کردن نوشته-که ایران هم بینشون نیست-و برزیل هم گفته بود که 30 تا تیم بیشتر قبول نمی کنه...
فکر کنم کلا سر کاریم...!اصلا از جهانی خبری نیست!!!

محمد جواد چهارشنبه 9 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:09 ب.ظ

آخرش میگن بچه ها شما در مقابل دوربین مخفی بودید حالا دست تکون بدید .

ریواس چهارشنبه 9 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:59 ب.ظ

بچه ها! ما به شما افتخار می کنیم نگران نباشید!

عطا پنج‌شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:31 ق.ظ

بله سیاست ایرانی همیشه دقیقه 90
هنوز می خواستیم دو تا تیم ببریم. بله!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

عطا جمعه 11 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:38 ق.ظ

بچه ها من با دکتر عباسی صحبت کردم و قضیه رو گفتم. ایشونم با صولتیان صحبت کردند. برزیل به ایران ایمیل زده و انگار هنوز فقط اسامی اعلام نشده ولی ایران تو جهانی ثبت نام کرده.

ببین ولی یه نکته ای هنوز وجود داره ! اونم اینکه اولا هنوز که اسامی کامل نشده 31 تیم وجود دارن (تازه با خود برزیل که دوتا تیم داره مشه 32 تا)!
دوم اینکه تو خود سایت المپیاد جهانی نوشته شده بود که :
IOAA معمولا نمی تونه از هر کشور بیش از یک تیم قبول کنه! من خیلی با دیدن کلمه ی معمولا تعجب کردم و مفهومشه اولش نگرفتم اما تو جمله ی بعدیش نوشته بود که تیم میزبان می تونه یه تیم جونیور هم بیاره!
به هر حال امیدوارم که ایران بره به جهانی! (البته اگه مدالا رو هم قبلش بدن بهمون بد نیست.....)

کیانا جمعه 11 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:26 ب.ظ

مثل اینکه اول باید بریم یه نامه بگیریم واسه تیم یک...
و یه چیز دیگه،کشوری که اسامی اعضای تیمشو اعلام نکنه چطور میتونه ثبت نام کنه...؟!!!

انقدر جوش نزنید کاری از دست ما بر نمی آد .فقط می تونیم بشینیم و امیدوار باشیم که همه چیز اون طور که می خوام اتفاق بیافته .
از عید لذت ببرید
any way ,good luck

عطا جمعه 11 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 06:27 ب.ظ

من منظور از معمولا رو فهمیدم این کلمه تو سایت لهستانم بود یعنی الزامی برای یک تیم نیست.
اما مورد دیگه هم اینکه زمان ثبت نام تا آخر اردیبهشته. یکی هم که من هیج جاش ندیدم بنویسه 30 تیم.

کلا بیش از 50 درصد (کنایه به هیچ استاد خاصی نیست البته!!!) نظرا رو خودمون داریم میدیم که بگیم وبلاگ بیننده هم داره! باز دم امثال این تارا گرم که ما رو از این ضایع تر نمی کنن!!!

تارا جمعه 11 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:25 ب.ظ

سلام یه سوال دیگه داشتم:تو قسمت آخر سوال 30 مجموعه سوالات آقای چرتاب سلطانی من نمی تونم بفهمم که یعنی چی که نباید اون محل الزاما تبریز باشه مگه ما مستقیم بالا نمیریم؟از لحاظ ریاضی حالا باید اکسترمم و مشتق نسبی و اینا بگیریم؟

نه شما باید اینو بدونید که دایره عظیمه واسل دو شهر در نقطه ای خاص در مسیر به عرض جغرافیایی بیش از مبدا و مقصد می رسد. این نقطه همان جایی است که دایره عظیمه شمال و نقطه بر مسیر عمود باشد. که اثباتش با مشتقم میشه ولی راه راحت تر نوشتن یه رابطه کرویه که به راحتی اثبات میشه. حالا فکر کنم مسئله حل شده بازم اگه اشکالی داشتید بگید تا توضیح بدم.
ممنون

ریواس شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:52 ق.ظ

سلام!
میگم دستیابی به سوالات دوره خودتون آیا ممکن است؟

اگر ما خود بتوانیم بدان دست یابیم قطعا این امر را برایتان ممکن می سازیم!

! شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:55 ب.ظ

سلام میشه برای سوال زیر یه راهنمایی بکنین؟ اصلا نمیدونم از کجا باید شروع کنم!
مجموعه سوالات احسان عابدی/صفحه۷/سوال۲
فرض کنید زمین و خورشید در فضا ثابت نگه داشته شده اند. با صرف نظر کردن از چرخش زمین بیشترین اختلاف سطح آبهای زمین را بیابید.(فاصله زمین تا خورشید=۱au )
آخه من هرچی فک می کنم نیرو و شتاب توش هس هیچ حالت سکونی وجود نداره!
قبلا متشکرم!

اگه در حالت کلی مسئله جزر و مد رو حل کرده باشی،میدونی که برای بدست آوردن ارتفاع سطح آب،اول شتابی که زمین داره رو از شتاب هر کدوم از نقطه های روی سطح زمین کم می کنیم.ولی حالا که زمین رو ثابت گرفتیم،این شناب رو دیگه در نظر نمی گیریم.درسته که اصلا چنین حالتی امکان نداره،ولی فرض مسئله ست دیگه...تو فرض کن که زمین رو به فضا-زمان میخ کردیم..! و حالا حالتی رو پیدا کن (مکان نسبی خورشید و ماه) که این ارتفاع ماکزیمم بشه.

nojomi شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:01 ب.ظ

fek mikonid ma alan bikarim khodemon hezar ta badbakhti darim shoma tala shodin khialeton az babate daneshgah rahate khosh migzaronid

الان دقیقا مخاطبت کی بود؟ مگه کسی چیزی گفته؟ البته اینو بگم که اگه منظورت از بدبختی المپیاده ما اینجا رو راه انداختیم که تو همین بدبختیا اگه تو جایی گیر کردید کمکتون کنیم.(مثل همین علامت تعجب!)

! شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:21 ب.ظ

اون چیزی که من میخواستم دقیقا همون چیزی بود که شما نگفتین
من مساله جزر و مد رو حل نکردم وکلا بلد نیستم حلش کنم. از اون قسمت که گفتین شتابا رو کم می کنیم مشکل من دقیقا از این جا به بعده! ما چطوری می تونیم ارتفاع رو پیدا کنیم در صورتیکه سکون نداریم؟
ضمنا تو این مساله فک کنم ماه اصلا مد نظر نیس! چون تو سوال حرفی ازش زده نشده و تو ثوابت اون آزمونشون هم فقط جرم زمین و خورشید رو دادن!
مرسی!

ارجاعت میدم به کلپنر فصل 8-این مسئله رو کامل حل کرده.در ضمن،اگر ماه رو در نظر نگیریم،دیگه بیشینه اختلاف معنی نداره همیشه اختلاف یکسانه.

! شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 03:29 ب.ظ

مرسی!
اون بیشترین هم منظورش این بوده که بین کل آب های زمین کدوم دو نقطه بیشترین اختلاف و دارن و چقدره!
بازم ممنون

تارا شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:45 ب.ظ

سلام در مورد اثر زیمان یه سوال دارم.تو 126 ستارهای یک رابطه داده و توی 134 مادرن هم یک رابطه.حالا اینا یکین؟من نمی فهمم این رابطه از کجا اومده!ممنون!

این نکته رو بهش توجه کن که اخترفیزیک ستاره ای در قالب cgs نوشته شده در حالی که مادرن SI .
یکای بار تو esu، CGS هست .حالا به جای بار تو اختر فیزیک ستاره ای اینو جایگزین کن . e.c.10
این به جای e تو ربطه بذار دقت کن که e , c هر دو SI هستن .این تفاوت فقط بخاطر تفاوت تو واحد هست .تو مکانیک فقط یه عدد ضرب می شه ولی تو الکترومغناطیس سرعت نور هم می آد.
ESU بار دو ذره هست که در فاصله ی 1 سانتی متری به هم نیروی یک دین وارد کنن.
فک کنم کافی باشه ،اگه نبود بگو
any way,good luck

تارا یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:19 ق.ظ

منظورم اختر فیزیک ستاره ای جلد 1 بود!!!

تارا یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:07 ق.ظ

دستتون درد نکنه خیلی هم کامل بود.

خواهش میکنم
any way , good luck

M یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:00 ب.ظ

bebakhshid manzuretun chi bud ke tu electro sorate nour ham miad? mamnoon

یعنی تو دستگاه های مختلف واحد ها متفاوت تعریف میشن .مثلا تو SI
از نیرو و فاصله کمک می گیرن تا 1 کولن رو تعریف کنن و این فقط یه تعریفه ، تو هر دستگاهی با استفاده از یه سری کمیت از قبل تعریف شده سعی می شه کمیت های دیگه رو معرفی کنن. مثلا تسلا رو می شه با شدت جریان و نیرو تعریف کرد .
ANY WAY ,GOOD LUCK

تارا یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:46 ب.ظ

سلام آقای شریعت زاده تو جزوه ی عناصر مدارتون من نمی تونم بفهمم که تو بخش محاسبه ی بردار خروج از مرکز باید از hکراسvمشتق بگیریم . اگر جوابش خیلی طولانیه فقط راهنماییم کنید که از چه کتابی بخونم که وقتتون گرفته نشه!ممنون

! یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:35 ب.ظ

سلام میشه برای سوال زیر یه راهنمایی کنین:
بخش ۱ سوال ۱ امتحان نهایی دوره ۸۶ (ساعت آنالماتیک)
مرسی

! یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:52 ب.ظ

ادامه نظر قبلی:
اصلا اون تصحیحی که تو سوال انجام شده چیه قضیه اش؟
چرا ۱۵h ؟ منظورش اینه که به ساعت و دقیقه و .. ایناس دیگه؟!؟

مگه سواله تصحیح داشته؟؟؟
من تا الان فک می کردم قسمت دوم سوال غلطه!

یکی یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:19 ب.ظ

الان دقیقن بگو مشکلت چیه؟
اون تصحیح همون تبدیل بین ساعت زمانی و درجه هست.نجوم کروی فصل یک رو ببین 1h=15deg
راهنمایی:سعی کن یه مثلث کروی پیدا کنی که توش هم گاما باشه هم اچ هم فی

! دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:06 ق.ظ

بله ببخشید منم منظورم همون بود ولی احساس می کنم یه کم مشکل داره چون اون h که بر حسب ساعت و ... بیان میشه خودش بیانگر یه زاویه اس! حالا بیخیال ببخشید!
نمی دونم چرا خودم یه عالمه روی یک سوال فک می کنم نمیتونم حل کنم ولی تا یه نفر یه چیز میگه با این که چند بار به اون فک کردم و رو کاغذ آوردمش احساس می کنم یه چیز جدیده و سوال حل میشه
مرسی از راهنمایی کارسازتون

soroosh دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:11 ب.ظ

سلام این درسته که میگن امسال سوالای مرحله دوم به احتمال زیاد 5تا اخترفیزیک 1 مکانیک و1 کروی داره

کی گفته ؟
وقتی هنوز سوال ها درست و حسابی طرح نشده کی احتمال داده؟
اصلا کی گفته 7 تا سواله ؟
شایعه درست نکن

! دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:19 ب.ظ

مگه قسمت دوم سوال غلطه؟ اگه غلطه بگین روش فکر نکنم اون تصحیحه ماله قسمت الفش بود! جدا ب غلطه؟

ببین اقا جون ! تو ما رو هم گیج کردی رفت !!!
قسمت الف سوال که برای اعتدالین حل میشه تا اون جایی که من می دونم مشکلی نداره !
اما قسمت دوم برای به دست آوردن z در روزی به جز اعتدال نمی شه از رابطه ی قسمت الف استفاده کرد ( که اون طور که من یادمه توی حلی که براش ارائه شده ، استفاده می کردن!!!)
اصلا بگو ببینم تو از کی شنیدی که این سوال تصحیح داره؟؟؟

! دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:50 ب.ظ

چرا دوره ۸۸ تو نت نیس؟
هر چی به اسم دوره ۸۸ هس دوره انتخابی تیمه نه دوره کشوری!

اون سال بالای تمام امتحانات نوشته بوده انتخابی تیم ، تو به تاریخش نگاه کن اون هایی که مال تابستونه88 هست امتحانات دوره بوده .

! دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:18 ب.ظ

ببخشید من اشتباه کردم این بحث مسخره راه افتاد ولی به نظر شما اینقدر خشونت لازمه؟
مرسی از راهنمایی هاتون! فک کنم چون شما خودتون درگیر کاراتون هستین بهتره ما دیگه اذیتتون نکنیم!
بازم ممنون

قسمت دوم سوال غلط نیست.اگر نمیتونید حلش کنید،بگید تا بیشتر راهنماییتون کنم.

تارا سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:47 ق.ظ

میشه لطفا اون سوالی که پرسیدم رو جواب بدید؟من به کمکتون احتیاج دارم .مرسی

بردار h ثابت هست پس مشتقش صفر میشه اما مشتق سرعت بر حسب زمان شتاب رو به ما میده .
همچنین بردار h در راستای k هست و شتاب در راستای r پس باید rکراس h رو بدست بیاریم که طبق توضیحات و شکل میشه در راستای تتا .
اگر هنوز مشکلی داری سوالت رو دقیق تر بپرس

! سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:50 ق.ظ

ممنون میشم اگه راهنمایی کنین! مگه خودتون نگفتین تو حلش از قسمت اول استفاده میشه؟

من راجع به اون ساعت آنلماتیک عذر می خوام از همه ! سوال کاملا درسته من منظورشو اشتباهی فهمیده بودم .
اما برای راهنمایی فقط فهمیدن استدلال حل سوال کافیه (من تو همین جا اشتباه کرده بودم): قسمت اولش که راحته . اما برای قسمت دومش باید این جوری عمل کنی . اول بهار که خورشید میل نداشته شاخص ساعتو درست نشون می داده (جهت سایه درست بوده) اما حالا که میل داره جهت سایه اشتباهه پس با یه انتقال در راستای شمال جنوب به اندازه ی Z راستای سایه (ی ناشی از خورشید میل دار) رو منطبق با راستای سایه ی خورشید اعتدال می کنیم. اگه یه شکل بکشی متوجه میشی که این منطبق کردن در اصل منطبق کردن نقطه تلاقی بیضی و راستای سایه اس.
بقیه ی کار فقط محاسبات ریاضیه(و البته کروی) .

کیانا سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:47 ب.ظ

نکته اینجاست که دقت کنی این ساعت در لحظه اعتدال بهاری یا پاییزی کالیبره مبشه ولی وقتی که خورشید میل داشته باشه اگه هنوز توی مرکز بایستی در یک زمان خاص جهت سایه ات با جهت سایه ایت در لحظه اعتدال بهاری در همون ساعت،متفاوته به خاطر همینه که باید جابجا بشی.اینجا از اون رابطه استفاده میشه ولی اشتباه نیست.
توضیح بیشتر اینجا سخته،به نظرم حل کاملش رو میتونی توی جزوه ی ساعت آفتابی آنالماتیک که آقای چرتاب سلطانی نوشته بخونی.

تارا سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:36 ب.ظ

سلام یه چیزی اگه ما اومدیم برای یک سیاره ای عناصر مداری رو حساب کردیم و آنومالی حقیقی رو هم پیدا کردیم و آنومالی خروج از مرکزی رو هم پیدا کردیم بعد خواستیم طول زمستان رو حساب کنیم باید چی کار کنیم؟؟

اگه بخواید طول زمستان رو برای سیاره حساب کنید خیلی ساده است: از a دوره تناوب رو دارید و w هم که همون طول حضیض رو هم دارید. حالا یه بیضی بکشید و اعتدال بهاری رو مشخص کنید و زاویه حضیض و این خط جهت اعتدال بهاری همون w هست. حالا آنومالی اولین روز سال رو پیدا کنید و بعد فصل ها این طور اند: آنومالی پیدا شده + 90 فصل بهار و همین طور تا زمستان. پس با پیدا کردن آنومالی میانگین آخر پاییز و اعتدال بهاری و کم کردن این دو مقدار از هم طول فصل زمستان بدست میاد.

! سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:00 ب.ظ

ببخشید شما ممکنه برای مرحله ۲ هم آزمایشی بگیرین؟ اخه مثه اینکه یکی دوسال پیش می گرفتن ولی این سنت حسنه() داره یواش یواش از بین می ره!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد