وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

این وبلاگ متعلق به اعضای انتخابی تیم المپیاد جهانی نجوم است
وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

وبلاگ تیم ششمین المپیاد جهانی نجوم

این وبلاگ متعلق به اعضای انتخابی تیم المپیاد جهانی نجوم است

نمونه سوال مرحله2

سلام به دوستان عزیز 

امیدوارم حالتون خوب باشه و درس هاتون خوب پیش بره 

این چندتا سوال رو هم پس از مدت ها غیبت بهتون تقدیم میکنم . 

 

نمونه سوالات.pdf

نظرات 14 + ارسال نظر
اشکان دوشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:59 ب.ظ

آورین

اون! سه‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:19 ق.ظ

مرسی آقا دمت گرم! (ما هستیم!!!)

یه نفر چهارشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:57 ق.ظ

سلام دوست عزیز
میگم چرا خودت رو به زحمت میندازی این سوال ۴ شما که تو کتاب هارویت هست میخونیم دیگهوچرا زحمت میکشی تایپ میکنی و به اسم خودت میدی بیرون؟

علیک سلام
این سوال خیلی معروفه و تقریبا توی همه ی کتاب ها هست (بی خودی اسم بچه مردم رو نیار وسط)
زحمت زیادی هم نداشت
بعد من که نگفتم خودم طرح کردم . گفتم ؟
این که من سوال یک کتاب رو میزارم چندتا دلیل داره . یکی این که یک تاکیدی بر مهم بودن این سوال دارم . دوم اینکه همین کتاب هارویت که میگی تمام مسئله هاش به درد نمیخوره اینجوری شما مسئله های خوب رو میبینی و دلیل نداره بری وقتت رو روی مسئله های به درد نخور بزاری .
حالا اگر دوست نداری می تونی حل نکنی من هیچ اصراری ندارم .

تارا چهارشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:00 ب.ظ

سلام من چند تا سوال دارم میشه لطفا کمکم کنید که حلشون کنم؟
اول این که وقتی ما دو تا بیضی داریم که فرمول قطبی اونارو میدونیم و می خواهیم اونارو یه جوری روهم قرار بدیم که عمود بشن سطح مشترک رو ازمون بخواد چه کنیم؟من خودم فکر می کنم که خوب با فرمول به راحتی نیم قطر بزرگ و خروج از مرکز رو در میاریم و خوب نیم قطر کوچک هم پیدا میشه.بعد باید یک انتگرال دوگانه روی المان سطح بیضی بگیریم که این جا شک دارم که حدود دوتا انتگرال رو باید نیم قطر کوچک دوتا بیضی بذاریم یا چیز دیگه؟؟؟آخرشم باید ضرب در 4 بکنیم.المان سطح بیضی رو هم شک دارم به چیزی که نوشتم میشه بگید چیه؟؟؟

دومیشم اینه که وقتی قراره به کمک فشارتابشی یه چیزی از منظومه شمسی خارج بشه باید نیروی گرانشی رو با تابشی برابر بذاریم؟نیروی تابشی از روی انرژی و تکانه و بعد هم مشتق تکانه در میاد درسته؟انرژی ولی به جز روشنایی خورشیو و سطح جسم و بازه ی زمانی به چیز دیگه ای هم بستگی داره؟؟؟مثلا اگه آلبدو داشت باید آلبدو رو ضرب کنیم یا 1-آلبدو رو؟؟؟

ممنون!

چه قدر خوبه که بچه ها سوالات و مشکلاتشون رو بپرسن و فقط انتقاد نکنن یا اگر انتقاد می کنن حداقل انتقاد سازنده باشه .

توی مختصات قطبی داریم : ds=(1/2)*r^2 *d(theta)
و توی مختصات دکارتی داریم : ds=dx*dy
اما حد انتگرالت رو از y1 تا y2 و از b تا صفر باید بگیری بعد ضرب در 4 کنی

نیروی تابشی باید از گرانشی بیشتر باشه ، تا بتونه سرعت شعاعی جسم رو صفر کنه و بعد اون رو از منظومه شمسی بیرون بندازه.
نیروی فشار تابشی به زاویه بین پرتوهای رسیده با خط عمود به صفحه ریط داره و به ضریب بازتاب یا همون آلبدو
درحالتی که آلبدو 1 هست داریم: F=(2bA/c)*Cos^2 (theta)
و در حالت جذب کامل داریم : F=(bA/c)*Cos theta
حالا اگر البدو 1 یا صفر نباشه باید دو تا جمله بالا رو با هم جمع کنیم و توی اولی خود آلبدو و توی دومی 1-آلبدو رو بزاریم رو به عنوان ضریب قرار بدیم.
اثبات این رابطه ها رو می تونی توی کتاب an_introduction_to_modern_astrophysics_ostlie
فصل 9 ببینی
امیدوارم خوب توضیح داده باشم.

soroosh چهارشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:40 ب.ظ

salam mishe baraye akhtar physic ye ketabe khoobe farsi moarefi konid

به نظرم زیلیک و هارویت ( مفاهیم اخترفیزیک) ترکیب خوبی برای source فارسی باشن

یکی از بچه ها پنج‌شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:08 ب.ظ

چه خفن! مطمئن هستی زیلیک خودمون کتاب خوبیه?

به نظر من کتاب هارویت به درد المپیاد نمیخوره سطحش بالا و خیلی بد ترجمه شده اما کتاب زیلیک خوبه بعضی جاهاش هم فقط به درد المپیاد می خوره
کتاب اخترفیزیک ستاره ای (اریکابوم) هم کتاب خوبیه البته جلد اول و سومش

تارا جمعه 12 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:30 ب.ظ

سلام ممنون بابت توضیحاتتون یه سوال دیگه داشتم برای جسمی که تو مدار دایره ای دور زمین جرکت می کنه dlبهdt رو چه طوری پیدا کنم؟؟؟

اگر منظورتون از l تکانه زاویه ای هست باید بگم که در مدارهایی که تحت نیروی مرکز گرا به وجود می آیند مثل همین مدار دایروی حاصل از نیروی گرانش همیشه تکانه زاویه ای پایسته هست و در نتیجه مشتقش نسبت به زمان صفر میشه

ریواس جمعه 12 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:11 ب.ظ

سلام خسته نباشید!
سوالات مرحله دوم دوره هفت رو از کجا گیر میشه آورد؟

توی صفحه دوم وبلاگمون هست

تارا جمعه 12 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:30 ب.ظ

نه منظورم اینه که مثلا یک لامپی روی اونها باشه که یک توان تابشی داشته باشه .فکر کنم با قاعده ی زنجیره ای اول باید تغییرات فاصله برحسب زمان رو پیدا کنیم یه بارم تعییرات درخشندگی برحسب فاطله. بعد تو هم ضرب کنیم.البته به احتمال زیاد دارم غلط میگم. به هر حال ببخشید که سوالم رو درست نپرسیده بودم!!!

اگه جسمه که داره روی مدار دایره ای دور زمین می چرخه . خودش دارای یه روشنایی ذاتی همسانگرده(مثلا تمام سطح شو لامپ های یکسان پوشونده باشن) چون جسمه (احتمالا) کرویه و درخشندگی همسانگرده و هم چنین چون در مدار دایره ای (یعنی در فاصله ی ثابت ز زمین) داره می چرخه پس روشنایی یا همون شار نباید تغییر کنه .
اما اگه جسمه به دلیل بازتاب نور خورشید روشن شده باشه باید اثر فاز (همون که نصفش فقط روشن میشه ) رو در نظر بگیری. یعنی همون روشنایی در یک عبارت
1/2+ cos (fi) /2
ضرب میشه . که فی زاویه ی خورشید زمین از دید اون جسمه . با بدست آوردن روشنایی فقط می مونه مشتق گرفتن ازش بر حسب زمان. یه فی دات توی عبارات ظاهر میشه که اونو باید از طریق نوشتن قانون کوسینوسها تو مثلث خورشید -زمین -جسم از بین ببری.

کیهان شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:52 ق.ظ

اگه میشه جوابا رو هم بزارین .ممنون

معلوم نیست نتایج مرحله 1 کی میاد ؟

کی حال داره جواب بنویسه
شما بنویسید من تایید می کنم

نمیدونم کی جواب بدن

کیهان شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:00 ق.ظ

ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم ، من حدودا نصفشون رو میتونم حل کنم . خوبه یا نه ؟

خوبه
البته باید بیشتر تلاش کنی

فرید شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:32 ب.ظ

سلام .از کتاب های نجوم کروی اسمارت،orbital mechanics،اصول و عمل ،فاولز و کلپنر و ماریون خوندن چه فصل هاییش لازمه؟من واقعن گیج شدم چون میدونم که نمیرسم همشونو کامل بخونم و خیلی به کمکتون نیاز دارم.مرسی

اسمارت : 2 فصل اول
orbital : فصل 1و2و3
فاولز: نیرو مرکزی
کلپنر: 6فصل اول+9 البته اگر 6 فصل اولش رو نخوندی برو هالیدی بخون
ماریون: نیازی نیست اگر دوست داشتی فصل نیرو مرکزی
اصول و عمل: کروی و مکانیکش خوبه

M شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:53 ب.ظ

salam va khgaste nabashid,mikhastam bedunam samtgirie panel khorshidi dar soale 3 nemune soaletun tasiri nadare? mamnun

دقیقا
توی صورت سوال گفته که انرژی دریافتی ماکزیمم بشه و این در حالتی رخ می ده که پنل به در راستای شمال و جنوبی باشه
حالا اگر عرض جغرافیایی یه جوری بود که خورشید همیشه جنوب بود باید صفحه هم به سمت جنوب باشه اما اگر عرض جغرافیایی یه حوری شد که خورشید همیشه در جهت شمال بود خوب باید پمل هم در جهت شمال باشه در حالتی هم که خورشید در طی روز گاهی در جهت جنوب و گاهی هم در جهت شمال بود زاویه teta به ما میگه که جهت عمود بر صفحه باید به سمت شمال باشه یا جنوب
-------------------------------------------------------------------------------
از دوستان خواهش می کنم به جای طراح سوال اظهار نظر نکنن

m دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:50 ب.ظ

من جای طراح فکر نکردم.برای یک سمتگیری مشخص هم میشه (تتا) بهینه پیدا کرد

منم نگفتم فک کن. طراح محترم این سوالو قبلش به ما گفته بود . تو اون سوال این اطلاعاتی روهم که من گفتم داده بود.
در ضمن خب معلومه میشه حالا تو اگه دوست داری یه زاویه ی تتا هم در نظر بگیر دستت قوی شه.(بی خیال سخت نگیر)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد